Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!    Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!    Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!    Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!

Śruby do kół samochodowych

Śruby do kół samochodowychDetale są najważniejsze

Większość odpowiedzialnych kierowców przykłada bardzo dużą wagę do wyboru felg i opon, zdając sobie sprawę z tego, że od nich właśnie bardzo często zależy bezpieczeństwo na drodze. Mało kto jednak przejmuje się śrubami i nakrętkami do kół, a przecież to właśnie dzięki nim felgi mogą spełniać swoje zadanie.

 

Waga bezpieczeństwa

W czasie całej eksploatacji auta śruby i nakrętki do kół przejmują bardzo duże obciążenia. Nawet wtedy, kiedy pojazd nie jest w ruchu, muszą one przenosić spore siły. Ponieważ jednak nie rzucają się w oczy, wielu kierowców na tendencję do ich bagatelizowania. W każdym serwisie wulkanizacyjnym pracownicy wiedzieli tysiące przykładów tego, jak najbardziej zadbana, znakomita felga, trzymała się na rdzewiejących śrubach z wyślizganymi łbami. Zgoda – nawet nalot z rdzy nie szkodzi szczególnie samym śrubom i nie musi od razu obniżać ich wytrzymałości, jednak przy odkręcaniu znacznie łatwiej wówczas zerwać gwint i poważnie utrudnić zmianę koła.

Zestaw kilku śrub na koło kosztuje niewiele, ale odgrywa olbrzymią rolę w zapewnieniu bezpiecznej jazdy. To tym ważniejsze, że bardzo często z czasem wytrzymałość śrub spada ze względu na charakterystykę materiału, narażenie na działanie szkodliwych czynników i niewłaściwą eksploatację, na czele z nieprawidłowym dobraniem momentu obrotowego przy zakładaniu koła.

 

To nie estetyka

Według ekspertów należy regularnie wymieniać śruby i nakrętki kół. Różne szacunki podają nieco inny czas, jaki może upłynąć między wymianami. Bardziej liberalni eksperci sugerują zmianę wraz z końcem okresu eksploatacyjnego opon albo felg. Najbardziej radykalni zaś doradzają, aby zmienić śruby raz na dwa lata, a nawet co rok. To już może być nawet zbyt często, szczególnie w autach, które są używane niezbyt intensywnie, ale jakby na to nie patrzeć, śruba kosztuje zwykle od 2 do 8 złotych (w przypadku aut osobowych), więc za cały zestaw trzeba zapłacić tylko około 150 złotych przy wyborze droższych modeli lub 50 złotych przy tańszych. To niewiele, a jeśli auto jest używane intensywnie i jeszcze na siebie zarabia, to można takiego kosztu nawet nie zauważać.
Wymiana śrub i nakrętek to nie kwestia estetyczna, ale dbałość o funkcjonalność. A warto dodać, że zaleca się wymianę całego kompletu, a już na pewno nie pojedynczych śrub, tylko przynajmniej wszystkich z danego koła, aby mieć pewność, że wszystkie będą równie efektywnie przenosiły obciążenia związane z jazdą.

 

Inny wymiar bezpieczeństwa

Warto zupełnie przy okazji wspomnieć o zabezpieczeniach do kół. Dawniej, w związku z tym, że znajdowanie aut na cegłach było smutną normą polskich osiedli, stosowanie zabezpieczeń w postaci nietypowych śrub, było normą. Dziś robi się to rzadziej, ale jest to jeden z najprostszych sposobów zabezpieczenia koła przed kradzieżą. Można dyskutować nad jego skutecznością, choć przy cenie paru złotych od sztuki takie zabezpieczenia na pewno warto mieć. Nie utrudniają one wymiany koła (wozi się tylko dodatkową nasadkę do klucza), a być może uda się niewielkim kosztem zniechęcić złodzieja do odkręcenia nowej, wartej niemałe pieniądze felgi.