Mechanika samochodowa w Łodzi – wymiana akumulatorów
Uruchomienie samochodowego silnika spalinowego wymaga dostarczenia do niego adekwatnie dużej dawki energii elektrycznej. Wynika to z faktu konieczności zasilania układu zapłonowego , a ponadto wprawienia w ruch rozrusznika napędzającego układ korbowy silnika. Gromadzenie i ciągły dostęp do energii elektrycznej w samochodzie wynika również ze znacznej ilości pracujących we współczesnych pojazdach odbiorników prądu (oświetlenia, ogrzewania szyb, lusterek, siedzeń i znacznej ilości urządzeń audiowizualnych). Energia elektryczna niezbędna jest też w dziś eksploatowanych samochodach w trakcie postoju. Wynika to z konieczności zasilania systemu alarmowego oraz dodatkowo zapewnienia napięcia podtrzymującego pamięć sterowników układu elektronicznego.
Akumulatory
Urządzeniem gwarantującym magazynowanie potrzebnej ilości energii elektrycznej w pojeździe jest akumulator. Jest on ogniwem, czyli urządzeniem, w którym zachodzące reakcje chemiczne są źródłem elektronów, których przepływ stwarza tworzenie prądu elektrycznego. Akumulator w odróżnieniu od baterii jest ogniwem, w którym reakcje chemiczne wywołujące uwalnianie elektronów są odwracalne. Oznacza to, że przy użyciu zewnętrznego źródła prądu można dokonać odwrócenia kierunku przebiegu reakcji chemicznych, a zatem spowodować ponowne zgromadzenie w nim adekwatnego ładunku energii elektrycznej.
Działanie
Zasada działania akumulatora oparta jest więc na zamianie dostarczonej do niego energii elektrycznej na energię chemiczną, magazynowaniu jej i oddawaniu ponownie w postaci prądu elektrycznego. Dostarczanie do akumulatora dostatecznej ilości energii elektrycznej o wymaganych parametrach gwarantuje alternator, który jako generator energii zamienia energię mechaniczną wytwarzaną przez pracujący silnik na energię elektryczną. Alternator poza funkcją doładowywania akumulatora przejmuje na siebie też zadanie dostarczania energii elektrycznej Wam odbiornikom w pojeździe przy pracującym silniku.
W związku z warunkami pracy oraz zadaniami, które ma do spełnienia, akumulator samochodowy powinien charakteryzować się:
- maksymalnie dużą pojemnością,
- jak najdłuższym okresem eksploatacji,
- odpornością mechaniczną,
- wysoką wydajnością na jednostkę masy albo objętości,
- brakiem obsługi,
- stabilnością pracy w szerokim przedziale temperatur,
- małymi stratami w trakcie ładowania i niewielkim samowyładowaniem.
Istnieje ogromna różnorodność akumulatorów wykorzystywanych współcześnie w pojazdach samochodowych. Dobieranie konkretnego akumulatora do danego pojazdu powinien opierać się o następujące kryteria:
- parametry techniczne,
- gabaryty,
- sposób mocowania,
- rodzaj końcówek biegunowych i ich polaryzację.
Akumulatory – dobór, eksploatacja, problemy
Jak większość części w samochodzie akumulator także jest częścią eksploatacyjną i ulega zużyciu. Tak czy inaczej musimy w którymś momencie kupić nowy. Tu pojawia się problem i szereg pytań.
Zazwyczaj wymiana akumulatora w większości samochodów jest czynnością dość prostą. Nie należy jej jednak bagatelizować. Pierwszy problem pojawia się już na samym początku czyli wybór nowego akumulatora. Patrząc na rynek w tej chwili to jest z czego wybierać. Każdy z producentów oferuje nam wiele modeli i typów akumulatorów.
Uwaga!!!
Słaby, zużyty lub też źle dopasowany akumulator może przysporzyć nam sporo problemów. W najlepszym wypadku przestaną nam działać poszczególne elementy wyposażenia elektrycznego pojazdu. Zdarza się także że z powodu niskiego napięcia w instalacji elektrycznej przestaje działać centralny zamek, czy też pojawiają się problemy z funkcjonowaniem alarmu. To jednak błahostka w porównaniu z rozkodowaniem komputera sterującego pracą silnika a takiej ewentualności też nie możemy wykluczyć. Musimy zdawać sobie sprawę jakie konsekwencje niosą za sobą próby awaryjnego uruchomienia samochodu gdy akumulator jest rozładowany. Czy to na tzw. popych czy też przy wykorzystaniu linki holowniczej lub też przy wykorzystaniu innych zewnętrznych źródeł prądu. Jeśli chodzi o pierwszy przypadek to zdarza się że zerwaniu może ulec pasek rozrządu i zachodzi obawa że dojdzie do poważnych uszkodzeń silnika. Co z kolei jak wiadomo jest już sporym wydatkiem i wiąże się z pozostawieniem samochodu w warsztacie. Natomiast jeśli chodzi o stosowanie zewnętrznych źródeł prądu to możemy spowodować trwałe uszkodzenie elektroniki pojazdu.
Ceny akumulatorów
Ceny akumulatorów do większości popularnych modeli samochodów mieści się w przedziale 120-300 zł. Przyznają Państwo że jeśli porównać to do wydatków które będziemy musieli ponieść w związku z naprawą uszkodzeń jakie mogą powstać w wyniku wyżej opisanych działań to jest to niewspółmiernie niska cena.
Jaki wybrać?
Wymiana akumulatora jest niewątpliwie bardzo prosta czynnością jednak wymaga od nas przestrzegania kilku zasad.
Najważniejsze to prawidłowy dobór akumulatora.
- gabaryty
- sposób jego mocowania
- ułożenie biegunów
- rodzaj czopów (pod klemy tradycyjne czy przykręcane)
- napięcie znamionowe (zwykle 12V)
- prąd rozruchu
- pojemność
Dość często zdarza się że producent samochodu dopuszcza zastosowanie w konkretnym modelu pojazdu dwóch czy nawet kilku typów akumulatorów. Kiedy już zdecydujemy się na któryś nie kierujmy się wyłącznie ceną. Należy także zwrócić uwagę na poszczególne czynniki:
- wyposażenie elektryczne pojazdu (klimatyzacja, sprzęt audio, inne elektryczne sterowniki różnych urządzeń).
- przeznaczenie pojazdu ( taxi, zaopatrzenie itp.)
- oraz warunki w jakich pojazd jest eksploatowany(góry, miasto itp.)
Wymiana akumulatora
Błędem jest sama wymiana akumulatora bez skontrolowania obwodu ładowania. Ryzykujemy tutaj mianowicie tym iż, jeśli okaże się że świeżo założona bateria była źle w samochodzie ładowana, przestaje ją chronić gwarancja czyli zmarnujemy zainwestowane w zakup pieniądze. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwisu a nie montowanie samemu akumulatora zakupionego w supermarkecie.
Zbliża się zima nie wątpliwie jest to niekorzystny okres jeśli chodzi o eksploatacje akumulatora. Należy jednak wiedzieć jak można pomóc mu tą zimę przetrwać a co za tym idzie i parę następnych. Niskie temperatury a konkretnie mróz maja bardzo niekorzystny wpływ na sprawność akumulatora. Razem ze spadkiem temperatury spada przewodność elektrolitu, czyli zmniejsza się intensywność zachodzących w nim reakcji chemicznych a co za tym idzie zmniejszenie pojemności czyli siły potrzebnej aby uruchomić nasz samochód.
Ile wytrzymuje akumulator?
Z doświadczenia wiem że nawet przy dodatniej temperaturze akumulator, który znajduje się w stojącym bezczynnie na parkingu pojeździe rozładuje się po dwóch trzech tygodniach.
Mianowicie dlatego że we współczesnych autach jest tak wiele odbiorników prądu że pomimo tego iż auto bezczynnie stoi to przy braku ładowania bateria się wyczerpie. Dlatego powinniśmy przynajmniej raz na miesiąc sprawdzić, oczyścić i doładować nasz akumulator. Często pada takie pytanie ? Czy w przypadku mrozów należy zabierać akumulator do domu czy to do innego ciepłego pomieszczenia? Otóż nie. Wielokrotne wyjmowanie i wsadzanie akumulatora jest kłopotliwe a do tego możemy uszkodzić klemy. Dlatego w zupełności wystarczy jak będziemy regularnie sprawdzali nasz akumulator a wtedy może nam służyć nawet klika lat.
Rady dla kierowców:
- prawidłowo dobierz akumulator uwzględniając wymagania samochodu oraz specyfikę eksploatacji.
- upewnij się że obwód ładowania akumulatora w pojeździe jest w dobrym stanie.
Jeśli nie- usuń usterki zanim założysz nowy akumulator.
- klemy w pojeździe muszą idealnie pasować do czopów jakie posiada pojazd.
- zadbaj o to aby akumulator był starannie zamocowany. Na nierównościach nie powinien podskakiwać ani przesuwać się.