Mechanik samochodowy w Łodzi – wymiana amortyzatorów
Bezpieczeństwo jazdy
Kluczową misją amortyzatorów jest tłumienie drgań samochodu, jakie powstają po przejechaniu poprzez nierówności, przy wykonywaniu manewrów kierownicą lub podczas hamowania czy przyśpieszania. Auta pozbawionego amortyzatorów praktycznie nie da się opanować na drodze. Pojazd ze zużytymi amortyzatorami również zachowuje się niebezpiecznie, a skala tego zjawiska zależy od stopnia ich wyeksploatowania. Pomijając sytuacje ekstremalne (przykładowo. szybkie najechanie na krawężnik czy imponującą dziurę w nawierzchni), amortyzatory zużywają się relatywnie powoli i nieprawdopodobnie dyskretnie. Kierowca w zasadzie nie zauważa tego faktu i na bieżąco przyzwyczaja się do pogorszenia właściwości trakcyjnych. Podczas spokojnej jazdy na równych, zwyczajnych odcinkach z pozoru wszystko jest w normie. Niepokojące objawy ukazują się dopiero na zakrętach, podczas pokonywania nierówności lub wtedy, kiedy jedzie się szybciej.
Amortyzatory wymieniamy w każdej chwili parami!
Uwaga na mokre podłoże!
Zużyte amortyzatory drastycznie zwiększają także podatność na aquaplaning, ponieważ koła natrafiając na wodę umieją podskakiwać na niej tak jak na asfaltowych nierównościach. Z tego samego względu gwałtownie spada przyczepność auta w trakcie jazdy w deszczu.
Nie marnuj opon
Od dawna wiadomo, że zużyte amortyzatory skracają żywotność opon, sprzyjając ich ząbkowaniu. Jest to zjawisko na tyle wyraźne, że w starszych podręcznikach do nauki jazdy samochodem wskazywano dosłownie jak rozpoznać stan amortyzatorów po oględzinach opony. Wynika z tego prosty wniosek: eksploatacja starych amortyzatorów jest nie tylko niebezpieczna, ale także nieekonomiczna. Nowe opony mogą nawet nie przetrzymać jednego sezonu. Używane będzie trzeba wyrzucić po kilku miesiącach.
Jak kontrolować amortyzatory?
Wielu kierowców zwleka z wymianą amortyzatorów aż do chwili, kiedy na ich obudowach rozpoczynają pojawiać się wycieki, bo dopiero ten fakt dyskwalifikuje auto na przeglądzie technicznym. To oczywiście błąd. W wielu przypadkach amortyzatory są suche, a już nadają się do zamiany. Najprostszym testem jest ze stuprocentową pewnością popularne bujanie autem. Niestety, nie jest ono w praktyce miarodajne. Staranną diagnostykę powinno się przeprowadzić w odpowiednio wyposażonym serwisie albo na najbliższej stacji diagnostycznej.
Dobre amortyzatory wydłużają żywotność opon
Nie inni ludzie kierowcy wiedzą, że przed badaniem amortyzatorów trzeba sprawdzić ciśnienie w ogumieniu. Odchyłki od normy powodują spore różnice we wskazaniach. Dopiero po upewnieniu się, że wszystkie koła napompowane są prawidłowo można wjechać na stanowisko pomiarowe i wyprodukować test. Kontrolowana jest zarówno skuteczność tłumienia, jak również różnica pośród tłumieniem na kołach poszczególnych osi.